Pakat

Pakat

Clash Royalessa on useita pakka arkkityyppejä. Arkkityyppi on ajatus, jolle pakalla voittaminen rakentuu. Pelaaja ei ole sidottu noudattamaan millään tavalla arkkityyppejä ja itseasiassa jokainen pakka asettuu aina johonkin kahdeksasta arkkityypistä, vaikkakin etäisesti.

Beatdown

Jätti, Golem ja hiisijätti ovat beatdown -pakan ns. tankkeja. Tankin ajatus on, että se kerää itseensä huomion eli vahingon, varsinkin torneista.  Tällä tavalla tukijoukot voivat rauhassa aiheuttaa tuhoa tankin ympärillä. Tornin saa tuhottua joko tankki yksinään tai tukijoukkojen kanssa.

Jättiläinen

Jättiläinen ja jättikätyri muodostavat erittäin tehokkaan kompinaation. Tämän lisäksi prinssi tällä hetkellä erittäin voimakas kortti, kuten myös tornado.

Muita pakkoja, joissa esiintyy jättiläinen. Näistä löytyy myös video CWA -kanavalta.

CWA video Youtubessa kyseisistä pakasta [Englanti]:

Hiisijätti

Hiisijätti on selkeästi vähiten suosituin beatdown -arkkityypin tankki ja se ei ole oikein löytänyt tietänsä metaan. Taitavan pelaajan käsissä hiisijätti on tosin todella voimakas harhauttaja eli sillä saa houkuteltua vastustajan kortin seuraamaan sitä toiselle linjalle.

Golem

Golem -pakkoja pelaavia pelaajia löytyy aina top 200-listauksesta. Golemin vahvuuksia on, että se kestää paljon ja kun se räjähtää kahdeksi pienemmäksi golemiksi, sen räjähdys aiheuttaa suhteellisen korkean vahingon.

CWA video Youtubessa kyseisestä pakasta [Englanti]

Lavaloon

Lavaloon tulee korteista Lava hound ja Balloon. Pakka pyrkii käyttämään Lava houndia tankkina, joka kiinnittää vastustajan tornien ja ilmapuolustuksen huomion, kun sillä välin balloon pääsee maaliinsa. Hyvin perinteinen lavaloon -pakka näyttää tältä:


CWA video Youtubessa kyseisestä pakasta [Englanti]:

Huomiona, että pakassa on hyvin vähän maajoukkoja. Tämän vuoksi pakalla onnistuminen vaatii agressiivista pelaamista, jotta vastustaja joutuu sitomaan omia joukkojansa puolustukseen, eikä saa rakennettua isoa hyökkäystä.  Modernimpi versio pakasta voisi näyttää seuraavalta:

Siege – sotakone

Sotakoneita pelissä on kaksi kappaletta mörssäri ja varsijousi. Sotakone -pakan tavoitteena on pääasiassa saada sotakoneella lukitus vastustajan torniin. Toissijainen taktiikka on käyttää sotakonetta puolustamiseen ja kierrättää vastustajan torni alas käyttämällä taikoja tai kaivosmiestä. Varsinkin jos varsijousi saa lukituksen torniin, niin se aiheuttaa massiivista tuhoa.

2.9 varsijousikierto

Pakan ajatuksena on kierrättää kortteja nopealla tahdilla, että vastustajalla ei olisi vastausta varsijouseen. Pakka ei ole helpoimmasta päästä pelata, mutta osaavan pelaajan käsissä pakka on todella tehokas.


CWA video Youtubessa kyseisestä pakasta [Englanti]

Varsijousi ja jäävelho

Tässä varsijousi pakassa on mukana todella voimakas kompinaatio eli jäävelho ja tornado. Pakan eliksiirikeskiarvo on vain 3.0 eli vain 0.1 korkeampi kuin 2.9 varsijousikierron.

CWA video Youtubessa kyseisestä pakasta [Englanti]

BAIT – Syötti

Syöttipakat yrittävät houkutella vastustajaa käyttämään tietyn vastakortin (esimerkiksi tukin tai sähköiskun) yhteen korttiin, jolloin sitä ei voi käyttää toista korttia vastaan.

Ensimmäinen suurensuosion ja menestyksen saavuttanut syöttipakka oli:

Tässä pakassa olisi tukille taikka barbaaritynnyrille kolme sopivaa kohdetta, eli prinsessa, hiisitynnyri tai hiisijoukko. Vastustaja joutuu valitsemaan mitä vastaan hän käyttää parhaan vastakorttinsa (jos hänellä edes ylipäätänsä on) ja näin joutuu pyrkiä hoitamaan muut samantyyppiset kortit huonomalla vastauksella.

Cycle – kierto

Kiertopakkoja voi rakentaa kaikkien voitonmahdollistavien korttien ympärille, koska ajatuksena on, että kierto on nopea tai nopeampi kuin vastaavalla peruspakalla.
Pakassa inferno-torni hoistaa puolustamisen raskaita joukkoja vastaan, kun taas tukki ja prinsessa hoitavat kevyet joukot. Vahinkoa tehdään hiisitynnyrillä tai prisenssalla. Vastustaja joutuu käyttämään tukkinsa tai barbaaritynnyrinsä jompaan kumpaan ja toinen vapautuu silloin tekemään vahinkoa prinsessatorniin.

Esimerkkinä rajattomista mahdollisuuksista ”kuumailmapallo kierto”:

Puolustus nojaa vahvasti pyöveliin, valkyyriin ja tornaadoon. Kun taas hyökkäyksessä pääasiassa kaivosmies toimii tankkina kuumailmapallolle.
CWA video Youtubessa kyseisestä pakasta [Englanti]

 

Pakan tarkoituksena on kierrättää prisenssoja, hiisitynnyreitä ja hiisijengiä agressiivisesti, jotta vastutajalla ei olisi joka kerta vastausta niiden aiheuttamaan uhkaan.

Control

pekka

Bridge spam – silta painostus

Pakan ideana on pelata todella agressiivisesti. Bridge spam -pelaaja painostaa jatkuvasti vastustajaa, joskus vielä molempia torneja. Tällöin vastustaja joutuu käyttämään kaiken aikansa vain puolustamiseen, kunnes lopulta jompi kumpi torneista tuhotaan. Bridge spam pakkojen peruskortteja ovat ryöväri ja muurinmurtaja.

Hog -karjut

Hog rider ja royal hogs eli karjuratsastaja ja kuninkaalliset karjut ovat itsessään voiton mahdollistajia. Yksi kuuluisimmasta karjuratsastaja pakoista on ”2.6 Hog cycle” .

Pakan eliksiirin keskiarvo on siis vain 2.6 ja siksi sen voi laskea myös kiertopakaksi. Voittaminen pakalla perustuu siihen, että vastustajalla ei ole vastakorttia karjuratsastajalle joka kerta. Pakalla on todella korkea vaatimustaso taidon suhteen, mutta tällä pakalla on päästy useasti maailman top5 ladder-kauden lopussa.
CWA video Youtubessa kyseisestä pakasta [Englanti]

Graveyard

Hautausmaa